Sprekers

John HollingsworthJohn Hollingsworth is medeoprichter en directeur van DataWORKS. John heeft een veelzijdige achtergrond, als systeemanalist, ingenieur en muzikant; maar koos ervoor zich volledig toe te leggen op het onderwijs. Zijn analytische inzichten in het leerproces hebben de levens van zowel leraren als studenten ingrijpend veranderd.

Samen met zijn vrouw Silvia Ybarra analyseerde hij via onderzoeksdata en observaties wat nu echt werkt in het onderwijs. Vervolgens pionierden ze met Expliciete Directe Instructie, een verzameling op onderzoek gebaseerde strategieën, die volop wordt geprezen door leraren over de hele wereld.

John schreef talloze artikelen voor educatieve tijdschriften en gaf training aan duizenden leraren en schoolleiders. Hij is een veelgevraagd spreker op internationale conferenties. Zijn hoogstaande inzichten in hoe je lesgeeft, inspireren onderwijsprofessionals wereldwijd.

 

Silvia YbarraSilvia Ybarra kwam 11-jarige leeftijd met haar familie vanuit El Salvador naar de VS, waar ze naar school ging zonder Engels te kunnen spreken. Ze weet wat het betekent om je een taal eigen te maken.

Ze werkte als docent en directeur op verschillende scholen voordat ze haar kennis van leren, taal en onderzoek volledig inzette om de onderwijspraktijk in de klas te verbeteren. Ze is gepromoveerd in onderwijswetenschappen. Silvia is medeoprichter en de hoofdonderzoeker van DataWORKS.

Na het analyseren van 2 miljoen studieopdrachten en het observeren van 45.000 leraren, stelde zij met haar echtgenoot John Hollingsworth vast dat er een grote kloof bestond tussen de aangeboden instructie en de behoeften van leerlingen. Vervolgens gingen ze samen aan de slag met onderwijsstrategieën die effectief bleken, wat resulteerde in het wereldwijd gebruikte en zeer succesvolle Expliciete Directe Instructie.

John en Silvia schreven samen de onderwijsbestseller EDI.

 

Marcel Schmeier is onderwijsadviseur taal en rekenen en heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs. Hij weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas:

‘Werken aan onderwijskwaliteit doe je door het primaire proces
te verbeteren: het lesgeven, en dan met name de instructie.’

Marcel is bekend als Onderwijsgek, zie ook de gelijknamige website die hij beheert. Marcel heeft de vertaling en Nederlandse bewerking van EDI verzorgd.